AŞI ORUCU BOZMAZ!

Konya İl Uzman Vaizi Mehmet Güneş, son günlerin en fazla merak edilen konularından biri olan Korona Virüs aşısının oruca etkisini açıkladı.

AŞI ORUCU BOZMAZ!
07 Nisan 2021, Çarşamba günü, saat 17:57 'de eklendi.

AŞI ORUCU BOZMAZ!

KONTV'de yayınlanan 10'dan Sonra adlı programa konuk olan Konya İl Uzman Vaizi Mehmet Güneş, Emine Simge Akoğul'un sorularını yanıtladı.

Son günlerin en fazla merak edilen konularından biri olan Korona Virüs aşısının oruca etkisini açıklayan Güneş, "Aşı orucu bozmaz, rahatlıkla aşı yaptırılabilir” dedi.

E. Simge AKOĞUL: Virüs aşısı ve göz damlası aşıyı bozar mı?

Mehmet GÜNEŞ: Aşının oruç bozup bozmaması sorusunu sürekli alıyoruz. Besin değeri taşımayan, gıda içerikli olmayan, vitamin, enerji gibi besleyici özelliğe sahip olmayan, sadece tedavi niteliği taşıyan aşı iğneleri orucu bozmaz. Serum, vitamin, enerji türlerinden iğneler orucu bozar ve bir gün kaza gerektirir. Çünkü vücuda enerji aktarılıyor, bu sizi besliyor ve gıdalanıyorsunuz. Fakat virüs aşısı ya da tedaviye yönelik diğer aşılar orucu bozmaz. Bu durum bugün olmadı, her zaman bu şekildeydi. Bu aşı vitamin içermiyor, besin değeri bulunup kişiyi beslemiyor. Sadece kişiyi tedavi amaçlı olup kişileri virüse karşı korur bu aşı. Bu yüzden söyleyebilirim ki Korona virüs aşısı orucu kesinlikle bozmaz. O gün ben oruç tutmayacağım diyen kişiler var. Öyle bir şey yapmasınlar. Rahatlıkla aşıyı yaptırabilirler. Bundan dolayı herhangi bir kaza gerekmez. Biz zaten her zaman aşı ve tedavi amaçlı iğnelerin orucu bozmadığını söylüyorduk.

Fatih BAYRAM: Diş tedavileri de oruca engel midir?

Mehmet GÜNEŞ: Oruçluyken diş tedavisi yaptırılabilir, fakat bir şartı vardır bunun. Tedavi sırasında boğazdan aşağıya su gitmemesi gerekmektedir. Boğazdan aşağı gitmeyecek sulara herhangi bir ilaç ya da kan da dahil olmaktadır. Bu durum gerçekleştirilebilirse oruçluyken tedavi yaptırılabilir. Su boğazdan gitmediği sürece diş tedavisinde kullanılacak iğneler de yaptırılabilir.


 

"GÖZ DAMLASI ORUCU BOZMAZ”

E. Simge AKOĞUL: Göz damlası ve burun damlasının orucu bozma gibi bir durumu söz konusu mudur?

Mehmet GÜNEŞ: Bu konunun uzmanlarıyla görüştüğümüzde göze damlatılan ilacın aslında bir mililitrenin yirmide biri olduğunu belirtiyorlar. Bu oldukça az bir oran. Damlama sırasında zaten kişi refleksle onun bir kısmını dışarı atıyor, bir kısmı gözde emiliyor, diğerleri de gözle burun arasındaki kanalda kalıyor. Dolayısıyla göz damlası da orucu bozmaz. Genze gitse de az miktarda kısmi olarak hissedilir ve bunun mideye gitmesi imkânsızdır. Ama şunu da söylemek gerekir, doktor bu damlanın iftarla sahur arasında yapılabileceğini söylüyorsa bu daha iyi olacaktır. Fakat aksi şekilde doktorun belirttiği saatte yapılması gerekiyorsa mutlaka ona uyulmalıdır ve korkulmasına gerek yok bu durumda da oruç bozulmayacaktır. Genel manada zaten oruç yeme, içme ve cinsel ilişkiyle bozulur.

 

Fatih BAYRAM: Dijital paraları alıp satmaz caiz midir?

Mehmet GÜNEŞ: Bu soru da bize ikinci olarak en çok soru olarak gelmektedir. Biz burada dine göre konuşuyoruz, dinin buna izin verip vermediğini söylüyoruz. Şu an ki araştırmalarımıza göre şunu söyleyebilirim ki, an itibariyle böyle paraları alıp satmak dinen caiz değildir. Birinci sebep olarak sanal paraların arkasında kamu otoritesi bulunmaması, ikinci olarak kaynağının belli olmaması, üçüncü olarak arkasında kimin olduğunun belli olmaması, hangi devlet ve hangi gücün olduğu bilinmemesinden dolayı caiz değildir. Dijital paranın mal mı para mı olup olmadığının bilinmemesinden dolayı da altıncı sebep olarak bunu söyleyerek caiz olmadığını açıklıyoruz. Bu paralar istikrarsız bir mahiyete sahip. Bu paraların takibinin yapılması çok zor. Arkasında onu denetleyen bir mekanizma yok, böyle bir güç bulunmuyor. Bu paralarla vergi kaçırma da mümkündür ve bu paralarda kişilere özel bir şifre veriliyor. Ola ki bu şifre kaybedilirse kişinin gideceği hiçbir kapı yoktur. Kendini güvence altına alabileceği bir yer bulunmamaktadır kişinin. Bu gibi sebeplerle şu an da caiz olmamaktadır. Ama ileriki zamanda bir devlet çıkıp arkasında biz varız gibi konuşursa eğer caiz olabileceğini söyleyebiliriz. Biz olaya ticari değil sadece dini anlamda bakıyoruz.

"KIYAMETTE HESABI SORULACAKTIR”

E. Simge AKOĞUL: Borsada işlem yapmanın hükmü nedir?

Mehmet GÜNEŞ: Sermayeye dayalı şirketlerin hisselerini satın alıp başkalarına satmak, bir nevi bir ortaklık yapıldığı anlamına geliyor. Biz buna dini anlamda baktığımızda alınan hissenin şirketi, Allah'ın meşru kıldığı çerçevede çalışıyorsa, içinde haram olan bir şeyin alınıp satılması yoksa, mesela domuz veya domuz ürünleri ya da alkol gibi Allah'ın alınıp satılmasını haram kıldığı şeylerse o şirketten hisse satın almak caiz değildir. Fakat sizin hisse aldığınız şirket sizin din ve değerlerinize uygunsa, yani Rabbimizin helâl kıldığı şeyler alınıp satılıyorsa, caiz değil diyemeyiz. Faize konusunda da buna hiç bulaşmayan şirketler vardır ve bu şirketlere ortak olarak hisse satın alınabilir. Yüzde yüz hisse haramdır ya da helâldir diyemiyoruz. Dediğimiz çerçevede çalışma gerçekleştiriliyorsa bu durumun caiz olmadığını söyleyebiliyoruz. Bize şu şekilde sorular geliyor, Hocam mutlu değilim, ailemle çok kötü ilişkilerim var, çocuklarım bana itaat etmiyor, mutsuzum ya da dualarım kabul edilmiyor gibi sorular geliyor. Bunun ilk sebebi şudur, haram para geçiyorsa eğer kişinin, çocuğuna, evine, evine bu her şekilde sirayet edecektir. Kişi kendine verilen görevi hakkıyla yerine getiriyorsa ve çalıştığı yer Allah'ın meşru kıldığı yerse eğer geri planda yapılan usulsüzlükler kişinin sorumluluğunda değildir. Fani dünyada bunlara gerek yok. Kıyamet gününde bunların hesabı sorulacaktır.


 

Fatih BAYRAM: Anne ile kız arasında veya kardeşler arasında mahremiyet açısından dinimize göre belli bir sınırlama var mıdır?

Mehmet GÜNEŞ: Elbette vardır. Her ne kadar benim annem, kızım, babaannem denilse bile kan bağı bile olsa, anne kızının kız da annesinin göbekle diz kapağı arasına zaruret yoksa bakamaz. Bu kesinlikle yasaklanıyor. Zaruri durumlarda hastalık, yatalaklık, zorunlu müdahale gereken durumlar hariçtir buna. Karı koca arasında bu şekilde arasında böyle bir sınırlama yoktur. Kadının kadına mahremiyeti göbekle diz kapağı arasıdır ve bakılması caiz değildir. Erkeğin erkeğe de aynı şekilde göbekle diz kapağı arasındadır. Bir kadının kendine ebediyen nikahı düşmeyen kişilerin yanında da gerdanlıktan diz kapağına kadar olan yerlerin kapalı olması gerekiyor. Erkeğin erkek kardeşe de şu şekilde durumu vardır, göbekle diz kapağı arasıdır. Kız kardeşler arasında da aynı durum vardır.

E. Simge AKOĞUL: Bebekler ölünce ahirette nereye gidecek, gayrimüslim çocuğuyla Müslüman çocuğu aynı mı görülmektedir?

Mehmet GÜNEŞ: Buluğ çağına gelmeyen çocuklar ister Müslüman ister gayrimüslim ailenin çocuğu olsun, onlar mükellef olmadıklarından dolayı onların gidecekleri yer cennettir. Küçük yaştaki çocuklar sorumlu olmadıklarından dolayı cennete giderler. Peygamber efendimize cennete kimin gideceği sorulduğunda peygamberimiz de peygamberler, şehitler, buluğ çağına ermeden önce vefat eden çocuklar ve diri diri toprağa gömülenlerin cennete gideceğini söylemiştir. Bu yaştan önce vefat eden çocukların aileleri de üzülmesinler. İnşallah anne ve babanın elinden de tutacaktır o çocuklar. Çünkü o çocuklar Rabbim ben anne ve babamı yanımda istiyorum diyerek kıyamet gününde anne ve babalarının elinden tutacaklardır.

"İSLAMİ KURALLARA UYGUNSA HARAM DEĞİL”

Fatih BAYRAM: Sanal oyunlardan kazanılan para helâl midir?

Mehmet GÜNEŞ: Buralardan para kazanmanın helâl olması için öncelikle bu oyunların meşru olması, yani haram içerikli olmaması lazım. Normalde İslam dini, şeri ölçüler göz önünde bulundurularak yapılan hiçbir oyunu haram kılmamaktadır. Bir insanın malını, canını, dinini, neslini ve aklını korumakta zorunludur. Bunlar emanettir ve korunmalıdır. İnsanlığa, bilimimize, kültürümüze katkı sağlayacak, insanlığın ufkunu açacak her tülü oyun caizdir. Ama şöyle olursa, oyuna girmek için para vermeniz gerekirse ve oyunu kaybederek parayı da kaybederseniz caiz değildir. Önden bahis gibi bir para yatırmak yoksa, sadece oyun kazanıldığında hediye verimi olursa bunda bir sorun olmaz. Eğer sana alemdeki bu oyunlar insanı şehvete, kötü alışkanlığa ve şiddete götürüyorsa bunlar caiz değildir. Dinin uygun görmediği şeyleri içerdiği için oynamak caiz olmadığı gibi bir de bunlardan para kazanılması durumu varsa da bu oyun caiz değildir. Bana göre bu oyunların en büyük zararı, kişinin zamanını bitirmesidir. Bugün sorulsa Allah'ın bize verdiği en büyük nimet nedir, buna zaman derim. Allah'ın verdiği bu zaman nasıl boşa harcanır ki? Kuran'ı Kerim'e baktığımız zaman Allah'ın zaman üzerine birçok yemin ettiği görülür. Kıyamet gününde zaman üzerin de insanlar hesap verecektir. Ben sana bu kadar zaman verdim sen bu zamanınla ne yaptın diye sorulacak herkese. Bu şekilde en büyük fırsatları kaçırıyoruz, bununla birlikte beşeri münasebetleri, aile ilişkilerini bitiriyor bu oyunlar. Çocuğun sosyalliği tamamen bitiyor, yalnızlaşmış hale geliyor bu şekilde. Sanal alemde büyümüş kişi aile, akraba, arkadaş, okul ne demek bunu bilmiyor maalesef.

Yorumlar
SON DAKİKA HABERLERİ