Reklam
Yeni Konya Gazetesi - Günlük tarafsız siyasi gazete
Reklam
Fatih KÜT
Fatih KÜT
fatihkut@yenikonya.com.tr

Ta’dîl-i Erkâna Uymayan İmamın Arkasında Namaz Kılmak

06 Şubat 2018, Salı günü eklendi. Font boyutu:


Bazen bizlere soruluyor Ta'dîl-i erkâna uymayan imamın arkasında namaz kılmak caiz midir namazımız boşa gider mi acaba diye bununla ilgili Orhan çeker hocamızın yorumunu aktarmak isterim. Ta'dîl-i erkâna riayet etmeyen bir imamın arkasında namaz kılmak doğru değildir. Ben şahsen ta'dîl-i erkâna uymayan imamın arkasında namaz kıldıysam o namazı iade ediyorum. Ta'dîl-i erkân, namazın rükünlerini dosdoğru, hakkını vere vere kılmaktır. Kıyamdayken dimdik durmak ve secde yerine bakmak; rükudayken sırtı dümdüz yapmak, kollan bacakları dik tutmak ve ayaklara bakmak, rükudan iyice doğrulup biraz beklemek (kavme); secdeyi Efendimizin tarif ettiği gibi 7 kemiği yere bastırarak yapmak, iki secde arasında iyice oturduktan sonra biraz beklemek (celse); ka'dede sağ ayağı dikerek parmaklanın en az üç tanesi kıbleye dönük olmak, sol ayağı yere yayarak üzerine oturmak ve dizlere bakmak; selam verirken yanak arkadan görünecek şekilde omuz başlarına bakmak, kısacası Efendimizin tarif edip bizzat kılıp kıldırdığı gibi namaz kılmaktır ta'dîl-i erkân. Ta'dîl-i erkân konusunda halkımızın en çok ihmal ettiği şeyler kavme ile celse ve bunlarda biraz durmaktır. Ta'dîl-i erkâna uymaksızın namaz kılan sahabiye (el-Müsîu's-sala) 3 defa arka arkaya namazı yeniden kıldırmış ve 'Dön de yeniden namaz kıl, çünkü sen namaz kılmadın' buyurmuştur. Halkımız rükudan doğrulacağında çoğu zaman dimdik olmuyor, dimdik olsa bile beklemeksizin doğrudan secdeye gidiyor, iki secde arasında beklemeksizin ikinci secdeye gidiyor. Halbuki rükudan doğrulduktan sonra (kavme) bekleyecek, iki secde ara­sında da oturacak (celse) ve bir süre bekleyecektir (tuma'nîhet). Pey­gamberimiz a.s. bizim namazlarımızı seyretse sanıyorum pek çoğumuza 'Dön de yeniden namaz kıl, çünkü sen namaz kılmadın' diyecektir. Birde İmam rükû ve secdelerde teşbihleri kısa tutuyor. Biz de namazda tespihleri bir veya İki defa söyleyebiliyoruz. Namazı tekrar mı kılmamız gerekir? O İmamı öncelikle uyarmamız lazım. Hiç kimse namazdan hır­sızlık yapmamalıdır, Namazı eksik gedik kılan insana Peygamberimiz (a,s,)'ln hadislerince namaz hırsızı denilmiştir, Hadls-i şeriflere göre imam ayrıca cemaatin kefilidir, Van! imam cemaatin sevap ve günahları­na kefil olmuştur, öyle olunca İmam son derece sorumluluk altında olan bir kişidir. Buna göre İmam, hemen rükû ve secdeleri kısa tutup cemaa­tin namazını Ifsad edeceğine, biraz daha ağır hareket ederek, secdeleri, rükûları uzatarak ağır ağır namaz kıldırmak mecburiyetindedir. Aklıma yine teravihler geliyor, süratli teravih kıldıran İmamların her sene yükler­le vebal yüklendiklerini buradan hatırlatmamız gerekiyor. Bunu belirttik­ten sonra diyoruz kİ: Rükû ve secdede, cemaatten herhangi birisi, yetiştiremediği için bir, iki sefer sübhane rabbiye'l-azim ya da sübhane rabbi- ye'l-a'la teşbihlerini tadil-i erkân üzere diyebiliyorsa bu kişinin namazı sahih ve namaz adamın üzerinden sakıt olur. Ancak bu kadar acele ile namaz kılmak mekruhtur. Fakat ta'dîl-i erkanı ortadan kaldıracak şekil­de hızlı namaz kılmak ve kıldırmak namazı sakatlar. Bütün imamlar böyle bir namazın yeniden kılınmasını gerekli görmüşlerdir. Bu gerekliliği ço­ğunluk imamlarımız farz seviyesinde görmüşlerdir. Yani onlara göre bu namaz bozulmuştur, kılınmamıştır, yeniden kılınması gerekir. Azınlıkta kalan imamlara göre ise bu namazı vakti içerisinde iade etmek vacibdir. Namaz vakti geçti ise iadeye gerek yoktur.

Bu yazı 2890 kez okundu.
Yorumlar

Yazarın tüm yazılarını görmek için tıklayınız!

KÖŞE YAZARLARI
SON DAKİKA HABERLERİ