Ali Emminin Şarlavuğu

Kar mı yağmış yüce dağlar başına/Merhamet eylemez de gözlerimin yaşına

Henüz girmemiştim on dört yaşıma/Vurdun zalim kırdın da kollarımı dalından/Nerelere gideyim arz edeyim halim ben...

Bu dizelerle yaşamın bazı olaylarından şikâyet ediyor şair…

İnsanoğlunun yaşamında öyle unutulmaz, kışın soğuğunda, yazın sıcağında yaşanmış öyle acı tatlı olaylar vardır ki, bazen kış kıyamette zorda kalır, ölümü ensesinde hisseder. Bazen de yaz sıcağında ormanlı dağlarda, bir ulu ağacın gölgesinde yatarken yanı başında şırıl şırıl akıp duran bir pınarın sesini aheste aheste dinleyerek uykuya daldığı olmuştur.

Belirli bir yaştan sonra insan gerek yaşlanarak gerekse hastalık veya gurbete giderek hasretlikle şehir denen ummanın uzay boşluğunda kalıp şöyle etraftaki ulu dağlara bakıp geçmişi hatırlar ve bir daha asla yaşayamayacağını düşünerek, "Bir yiğit gurbete gitse. Gör başına neler gelir. Yiğit sılayı andıkça, Yaş gözüne dolar gelir” misali gözlerine yaş gönlüne hüzün dolar.

Dün sabah yatağımdan kalkınca benim de öyle oldu. Bundan sanırım 40 yıl kadar önceleri o güzel köyümüzün dağlarında yaşadığım hatıralar canlanıverdi hatıramda. Önce kışta yaşadığım birçok hatıralarımın bir iki tanesinden söz etmek isterim sonra yer kalırsa yazdan da bir şeyler anlatabilirim. Her yörenin her köyün kendisine has bir yaşam ve çalışma özellikleri vardır. Bizim güzel ormanlarla kaplı köyümüzde de bu tür yaşam şartları vardı.

Köyüm Kilistra (Gökyurt) bir orman köyü demiştim, işte eskiden şimdi de bu ormanın bütün nimetlerinden faydalanırdı köylüler… Bunun en başında kışlık yakacak odun toplamak vardır. Çünkü ısınma onunla, yemek yapma onunla, ekmek pişirme onunla…

İşte eskiden köyün insanları fakirdi bu kışlık odunları ev hatta koyun keçi sığırlarımıza yedirmek için ormandan kestiğimiz meşe yapraklarını taşımak için aylarca iki merkeple dağlara giderdik.

Bir akşam barana arkadaşlarımız ile konuyu dile getirdik ve günlerce dağa gidip gelmektense köylü işbirliği yapalım imece usulü 15-20 arkadaş her gün birerimize odun edelim bu külfeti azaltalım dedik… Fikir kabul gördü zaten eskiden de bu tür işler yapılıyormuş tabi mevsim kışa doğru idi.

Eskiden kışlar erken bastırırdı. Biz odunları günlük getirmeye devam ederken sonlara doğru bir arkadaşımıza odun kesmek için ormanın köye en uzak 6-7 km kadar olan uzak yerine gittik. Dağ yolları patika merkepler çok yük çekmekten halsiz düşmüşler. Dağa vardık 30 kadar merkep var 10 kadarda delikanlı varız. Öğleye kadar odunları kesip hazır ettik hava birden değişti ortalıkta müthiş bir kararma meydana geldi. Tam merkeplere odunları yüklerken bir kar bir tipi başladı ki el ayak uymadı göz gözü görmedi hatta her birimiz bir yere dağıldık. Kimse kimsenin sesini bile duymadı o hengâmenin içerisinde birbirimizden kopuk yatsı namazı civarında ancak köye gelebildik, ama ne geliş…

Ellerimiz ayaklarımız uyuşmuş, ölümle burun buruna gelmişiz, hatta önümüzdeki hayvanların bir kısmı dağlarda kalmış… Kimi sırtında yük ile kimisi de boş gelmişti. O gece uyumadan sabahı ettik çünkü merkeplerin bir çoğu köyde değişik evlerden rica ile alınmıştı. Ertesi sabah erkenden tekrar dağın yolunu tuttuk dağda kalan iki merkebin donmuş ölüsünü bulduk sadece semerlerini alıp geldik köye ve adamların ölen merkeplerinin ücretini ödedik. Köydeki bu unutulmaz zorluk bizler için yaşanmış bir anıydı.

Bir diğer anım ise güler misin ağlar mısın cinsindendi. Yukarda belirttiğim üzere yaz sonu ormandan meşe yaprağı kesip gelmek için bir akrabamla dağa gittik dağın çok sarp bir yerinde olan ağaçlardan yaprakları kestik. Tam merkeplere yükleyeceğiz o sarp yamaç zeminde ne hayvanın ayakta durması mümkün ne de bizim. Bu zorlukla uğraşırken önden sırtına yük yüklediğimiz bir hayvan gitti. Nasılsa köyü bulur diye pek aldırış etmedik öbür üç hayvanı yükleyip yola indirmek saatler sürdü ve nihayet düzlüğe indik. Karşı yoldan yüklü hayvanlar ile geçmekte olan köylülere seslendik "Bizim bir merkep kayıp ana yola çıktımı gördünüz mü?” Adamlar akmakta olan dereyi gösterip "Bakın merkep Ali emminin şelalesine yıkılmış kurtarın” dediler. Kurtarmak için vardık. Merkep suyun içinde iyice bunalmış ölmek üzere çıkardık, eve akşama zor geldik. Ne var ki benim içimde bir başka merak uyanmıştı Ali emminin Şarlavuku deriz. Yani derenin genişleyerek çukurlaşmış olan yeri.

Bu "Ne demek?” dedim yanımdaki büyüğüme. Üst yanımızdaki yayla evlerini gösterip şöyle izah etti: Keyf veren cıgaranın dumanı dereyi deniz gösterir. Bizim köyden iki adam buraya bahar günü at çayırlatmak için gelmişler. Yağmur yağmaya başlayınca da bu yayla evine sığınmışlar. Genç olanı tiryaki bir keyf veren cıgara dolamış, öbür ihtiyar olanı sigara içmez tiryaki değil. Adam o kapalı mekânda cıgara dumanını ihtiyarın yüzüne üfürdükçe adam duman altı olmuş. Artık kalkıp da köye geleceklerinde tam bu çaydan atlayacaklarmış. Adamın gözüne buralar deniz derya gibi oluvermiş. Bizim Ali emmi başlamış "guzum İzmir'in denizi buraya gelmiş allehem bu denizden atlanır mı? Ben nerelerden geçeyim karşıya Allah aşkına” deyi ağlayınca, buranın adı Ali emminin şarlavuku (Girdabı, anaforu) yani denizi oluvermiş, dedi. Saygılarımla…