‘Maneviyat, sadece din demek değildir’

Geniş zamanda manevi değerlerle tatmin edici bir yaşam, uzun yaşamdan daha güzeldir. Zaman insanın içerisinde bulunduğu psikolojik duruma göre de anlam kazanıyor.

‘Maneviyat, sadece din demek değildir’
25 Nisan 2019, Perşembe günü, saat 09:11 'de eklendi.
"Hayatın genişliği uzunluğundan daha önemlidir”der İbni Sina Hayatında maneviyat olgusu güçlü olan insanlar  karşılaştıkları zorluklarını aşma noktasında daha başarılıdırlar Bedensel ve ruhsal pek çok hastalığın seyrinde maneviyat;iyileştiricidir. Maneviyat olgusu sadece dinden ibaret değildir. İçerisinde pek çok güzel unsuru barındıran, çok boyutlu bir olgudur. Hepimiz hayatımızın uzun olmasını isteriz. Dünyanın çekiciliği uzun yaşamak için insanı cezbeder. Gerçekçi bakınca uzun yaşam mı geniş yaşam mı sorusunda cevap; geniş zamandır. Dolu dolu yaşanan uzun zaman içerisinde geniş zaman esastır. Kısacası geniş yaşamaktır aslolan ... Geniş zamanda manevi değerlerle tatmin edici bir yaşam, uzun yaşamdan daha güzeldir. Zaman insanın içerisinde bulunduğu psikolojik duruma göre de anlam kazanıyor. O halde hayatımızda geniş zaman mı uzun zaman mı önemli ? Bu soruların yanıtını Din Psikolojisi alanında araştırmalar yapan Beyzanur Yılmaz hanımefendinden aldık. Bakalım geniş zaman mı uzun zaman mı ? Keyifli okumalar...


Ayşegül Büyüksarı ŞENCAN: Ünlü düşünür İbni Sina'nın "hayatın genişliği, uzunluğundan daha önemlidir.” Sözü ile konuya başlanırsa, aslında geniş yaşam mı uzun yaşam mı esas olandır ?
Beyzanur YILMAZ: Genellikle insanoğlu için uzun ömür, uzun yaşamak istediği şeylerden biridir. Çünkü dünya güzel ve çekici yönü ile insanı kendine bağlar. Esasında burada İbni Sina felsefesine bakıldığında, bazen uzun olup da kişiye mana ifade etmeyen, varoluş gayesini bulamadığı, kendini gerçekleştiremediği bir hayatta buna bağlı zamanların fazla olması, uzun olmasına bir anlam katmaz. Bir anlam ifade etmez. Hayatta esas olan, kısa veya uzun fark etmeksizin, geniş, anlamlı, tatmin edici, varoluş amacını anlamlandırmaya dayalı bir yaşantıdır. Çünkü bunları yaşantısında yer edinen insan herhangi bir olumsuzluk ile karşılaşsa bile neyi, nasıl, ne şekilde yapacağının bilinç ve farkındalığına sahip olur. Yani bir nevi kendi hayatının şifresini çözmüştür. Cevap anahtarı ya da kilidi kendindedir.
Ayşegül Büyüksarı ŞENCAN: Geniş yaşam ve uzun yaşamdan kastedilen nedir?
Beyzanur YILMAZ:  Uzun yaşam, içerisinde genişliğin olabileceği gibi dar bir çerçevede de olabilen uzun ömürdür. Uzunluğunu değerli kılıp kılmamada geniş yaşam hususu önemlidir ve burada kişiye görevler vardır. Geniş yaşam ise uzun ömürlü olabileceği gibi kısa ömürlü de olabilen, fakat temelinde miktarın değil de niteliğin önem taşıdığı bir hayattır. İnsanın bakış açısına göre, bir şeyin değerini ve önemini genellikle miktarın çokluğu belirlemektedir. Nitelik ve içsellik arka plana atılmaktadır.. Aslında hata burada ortaya çıkıyor. Bir şeylerin az ya da çok olması değil de anlamlı ve tatmin edici olması daha önemli. Kişilerin Başta bu bilinç ve farkındalığa erişmesinin önemli olduğunu düşünüyorum.  
Kazım ÖZÇELİK: Geniş yaşam hangi unsurları içerisinde barındırır?
Beyzanur YILMAZ:  Hayatı anlamlı hale getirme yönünde olma çabası Optimist (iyimser) Bakış Açısı  / Olumlu bakış açısı Mevlana nın şu sözü değerlidir; Marifet nedir bilir misin? Taşlara bakan gözlerin çiçekleri görmesidir. Hayatta anı yaşama ve değerlendirme / Geçmiş gitmiştir, gelecek gelmemiştir Kişinin kendi Varoluş gayesini bilerek hareket etmesi Hayata, Çevreye Maddeden manaya ulaşmayı sağlayan bir bakış açısı ile bakmak ( Manaya ulaştıran Madde metaforu) ( Mesela çiçek metaforu; Şemsi Tebrizi der ki ; "Kahverengi dallardan rengarenk çiçekler açtığına ümitsizliğe gerek yok der.” ümit değerini maddeden manaya ulaşmaya dayalı bakış açısı ile anlatır.) Değer ve erdem dolu bir yaşam Bu maddeleri içerisine alan asıl olgu "Maneviyatı” hayatında yer edindirme


Kazım ÖZÇELİK: Geniş yaşam denilince Maneviyat ve manevi motivasyon olgusu burada karşımıza çıkıyor. Maneviyat nasıl tanımlanabilir ve neleri kapsar? Sizin bu yönde çalışmalarınız var mıdır ?
Beyzanur YILMAZ: Maneviyat, sadece din demek değildir. Çok boyutlu bir yapıdır ve içerisinde birçok unsuru barındırır. Anlamlandırma, değerler, din, yaşamın özü , …. Kısaca hayata dair herşey.. Maneviyatın birçok tanımına dayalı olarak, birçok araştırmacı çok boyutlu bir yapı tavsiyesinde bulunmuştur. Mesela, Lapierre'nin oluşturduğu yapıda, maneviyatın şu boyutlarına dikkat çektiği ve işaret ettiği görülmektedir:
1) Maneviyat, hayat içerisinde anlam arayışında yardımcıdır.
2) Maneviyat, aşkın olan ile bir karşılaşma durumu sağlar.
3) Maneviyat, psikolojik anlamda daha yüksek kudret ve güçteki bir varlığa bağlanma hissini giderir.
4) Maneviyat,  Nihâi bir gerçek ya da en yüksek bir değeri arayıp bulmada yardımcıdır.
5)Maneviyat, gizemli bir varlığa saygı ve minnettarlık duygusunu sağlar.
6) Maneviyat, kişinin kendi içerisinde dengeli kişisel bir değişim ve dönüşümü sağlamada yardımcıdır. 5. "Geniş yaşam” denilince kişinin bazı faaliyetlerde bulunması ve bu şekilde hayatına renk katması önemlidir. Birçok faaliyet gereklidir. Fakat bazı araştırmalarda ön plana çıkan bu yönde psikolojik sağlığa faydalı olabilecek faaliyetler nelerdir? Tabiki söylediğimiz yaşantı şeklinin dışında aslında aşina olduğumuz belki de faydasının farkına varamadığımız 3 tane faaliyetten bahsedeyim. 1.Yaşlılara hizmet etmek . Hepimizin çevresinde muhattap olduğumuz yaşlı kişiler var.. peki onlara bilinçli , acziyetlerini hissettirmemek adına Allah rızası için hizmet etmeyi denedikmi? Samimiyet ve içtenlikle yapılan bu hizmetin, saygı ve sevgi değerlerinin kişide daha çok yeşermesini sağlayarak, psikolojik anlamda rahatlatacağını düşündükmü? Yaşlılara hizmet ve tazimi her zaman gözeten örnek insan Hz. Muhammed ( s.a.v.) ; " Yaşlılarımıza hürmet ve ikram, Allahü teâlâya saygıdandır." [Buhari] diyor.. . 2.Çocuklarla sevgi içerisinde ilgilenmek Bir bebeğin saf ve temiz kokusunu içine çekerek onu sevmeyi, çocukların yüzünü, başını okşamayı ve onların yüzünü güldürmeyi başarmanın kişiye huzuru ve mutluluğu getireceğini düşündük mü? . "Hz. Peygamber (s.a.v), sevgili torunları Hz. Hasan ve Hz. Huseyini kucağına alır, okşar, öper ve severdi. Hatta namaz kılarken sevgili torunlari mubarek omuzlarina cikarlardi.Onlar rahatsiz olmasinlar diye de torunlari omuzlarindan inene kadar secdeden basini kaldirmazdi.” . Ayrica "Hz. Muhammed (s.a.v.) sokak ve carsilarda karsilastigi cocuklara selam verir , saclarini oksar ve onlara ikrâmda bulunurdu. Cocuklara karsi cocuk gibi davranir, onlarin dunyalarina girebilmeyi en iyi O basarirdi.” 3. Hayvan Beslemek ; Bir hayvanı sahiplenmenin sahiplenmesen de ona Yaratıcı nin mükemmellegini gösteren yönü ile saygı ile bakmanın, kişiye veren humaniter vicdan yönünü ve merhamet duygunu pekistirecegini düşündük mü ? . "Hz. Muhammed ( s.a.v .) Uhud seferinde, ordunun önüne yavrularını emziren bir kedi çıkınca, kedinin başına ezilmemesi için bir nöbetçi dikip koca bir orduyu o kedinin etrafından dolaştırmış. Ve seferden döndüğünde o nöbetçiden kediyi istemiş ve sahiplenerek adını Müezza koymuş. Siyah beyaz bir Habeş kedisiymiş Müezza. Mekke'nin sıcak kavurucu çöl sokaklarından Hz. Muhammed'in ilgisi ile kurtulmuştur..” Bütün bu davranışları güzel ahlak sahibi Yaratıcı'nın gönderdiği herşeyi, değerleri ve erdemleri en güzel ve en iyi şekilde yaşayan örnek şahsiyet olan Hz. Muhammed (s.a.v.) in hayatında görüyor, sözlü, fiili ve takriri sünnetinden anlıyoruz. Ve Kur'an-ı Kerim' en iyi anlayan ve en iyi yaşayan örnek şahsiyet Hz. Peygamber ( s.a.v.) bu uygulamaları ya da ne yapıyorsa bizim için psikolojik faydası vardır diyebiliriz.


 
Yorumlar
Personel Alımı ve Diğer İlanlar için Tıklayınız
SON DAKİKA HABERLERİ