YENİ SOSYAL MEDYA DEVRİMİ

Global Bilişim Derneği Başkanı Şenol VATANSEVER, KONTV'de yayınlanan "Neler Oluyor?” Programında Ayşegül ŞENCAN'ın sorularını yanıtladı. VATANSEVER, "Ünlüler, basın çalışanları, iş adamları gibi farklı sektörlerden insanlar bir odaya giriyor ve burada deneyimlerini paylaşıyorlar. O sırada izleyici de söz hakkı alıp görüşlerini ifade edebiliyor. Kişiler bu uygulamada daha aktif rol alabiliyorlar” dedi.

YENİ SOSYAL MEDYA DEVRİMİ
19 Şubat 2021, Cuma günü, saat 17:07 'de eklendi.

YENİ SOSYAL MEDYA DEVRİMİ

Global Bilişim Derneği Başkanı Şenol VATANSEVER, KONTV'de yayınlanan "Neler Oluyor?” Programında Ayşegül ŞENCAN'ın sorularını yanıtladı. VATANSEVER, "Ünlüler, basın çalışanları, iş adamları gibi farklı sektörlerden insanlar bir odaya giriyor ve burada deneyimlerini paylaşıyorlar. O sırada izleyici de söz hakkı alıp görüşlerini ifade edebiliyor. Kişiler bu uygulamada daha aktif rol alabiliyorlar” dedi. 

Zaman ve Mekân Fark Etmiyor

Ayşegül ŞENCAN: Clubhouse uygulamasının da geliştirilmesi ile pandemide sosyal medya kullanımı nereye gidiyor?  

Şenol VATANSEVER: Clubhouse ile beraber ses temelli yeni bir sosyal ağ ile tanışmış olduk. Birçok sosyal medya uygulaması vardı ve bize farklı deneyimler sunuldu. Bu sosyal medya uygulamalarında etkileşim vardı ama sınırlı kalabiliyordu. Mesela Dünya çapında takip edilen bir ünlüye mesaj yazıldığında dönüş yapması çok mümkün olmuyordu. Tek taraflı bir iletişim söz konusuydu. Pandemi dönemiyle hayatımıza yeni normaller girdi. Artık uzaktan çalışma kültürü de elde edilmeye başlandı. Bu noktada sağlık, turizm, basın, teknoloji sektörlerinde çalışan arkadaşlarımıza teşekkür etmemiz gerekiyor. Pandemi döneminde insanlar artık sosyalleşme ve konuşma ihtiyacı hissetmeye başladı. Clubhouse uygulamasının çıkışında bu ihtiyaç etkili oldu. Canlı yayın programlarında izleyiciler sosyal medya üzerinden sorularını sormaya çalıştığında bu sorular program esnasında okunamayabilir. Clubhouse bu noktada çok farklı bir deneyim sunuyor. Ünlüler, basın çalışanları, iş adamları gibi farklı sektörlerden insanlar bir odaya giriyor ve burada deneyimlerini paylaşıyorlar. O sırada izleyici de söz hakkı alıp görüşlerini ifade edebiliyor. Kişiler bu uygulamada daha aktif rol alabiliyorlar. 2020 yılının Ekim ayında "We Are Social” tarafından bunu destekleyen bir rapor hazırlanmıştı. Bu rapora göre online aktiviteler arasında podcast dinleme oranı yüzde 43 seviyesine gelmişti. Rapor, sesin ön plana çıktığını gösteriyor. Uzaktan çalışma ile beraber video konferans yapma oranımız arttı ve burada mikrofon, ışık sistemi, bilgisayar, iyi bir internet bağlantısı gibi ihtiyaçlar meydana geldi ama tamamen fikir üretmeye ve bunları samimi bir şekilde paylaşmaya dayanan Clubhouse uygulamasında zaman ve mekân gözetmeden ister dinleyici olarak ister aktif olarak katılım sağlamak mümkündür. 

Hızlı Geri Dönüş İlgi Çekiyor

Kübra AKTAŞ: Clubhouse uygulamasının çıkış noktası insanların diğer sosyal medya platformlarının işleyiş şeklinden sıkılması mı?

Şenol VATANSEVER: Yazmak, insanlara zor geliyor çünkü artık bir saatlik bir konuşmanın bile metnini hazırlamak uzun süreçler ve dikkat gerektiriyor. Yazmak, daha fazla zaman gerektirdiği için insanlar sesi tercih ediyor. Her şeyi hızlı tükettiğimiz için bu konuda da hızlı bir geri dönüş almak istiyoruz. Clubhouse uygulamasında anında istenilen konuya geri dönüş sağlanabildiğinden dolayı insanların ilgisini çekiyor. Henüz 2020 yılında kurulmuş olan uygulama bu özellikleriyle hızlı bir yükseliş gösterdi. Türkiye'de yaklaşık 150.000 kullanıcısı mevcut. 

Şirketler İçin Bir Avantaj

Ayşegül ŞENCAN: Clubhouse uygulamasının yararı nedir?   

Şenol VATANSEVER: Bu uygulamada belirli trendler belirli zamanlarda ortaya çıkabiliyor. Uygulamayı yoğun olarak ünlüler, girişimciler, beyaz yakalılar kullanmaya başladı. Bu uygulamada öncü olmak özellikle şirketlere avantaj sağlayabilir. Elon Musk bir Clubhouse hesabı açtığında ve düşüncelerini dile getirdiğinde 5000 kişilik oda kapasitesinin tamamı dolmuştu. Sivil toplum kuruluşları, şirketler, farklı sosyal medya platformları kullanan insanlar için de bir avantaj olabilir.

Uygulama Fotoğrafı Ünlülerden Seçilecek

Kübra AKTAŞ: Uygulama nasıl indiriliyor?

Şenol VATANSEVER: Uygulama teknik olarak sadece IOS sisteminde çalışıyor. Bilindiği kadarıyla Android için geliştirmeler devam ediyor. App Store uygulaması üzerinden direkt olarak indirilebilir. Clubhouse üreticileri, uygulamanın daha sonraki profil fotoğraflarını platforma üye olan ünlülerden seçeceklerini belirttiler. Uygulamaya giriş yapmak için önceden üye olmuş birinin davetiyle katılabilir ya da direkt olarak indirebilirsiniz. Uygulamayı edinip hesabınızı doğruladıktan sonra rehberinde kayıtlı olduğunuz kişilerin uygulamadaki akışlarında bildirim çıkıyor ve isterlerse size referans oluyorlar. Referans olunan kişinin profilinde referans olan kişinin ismi belirtiliyor. Referans olunan kişi haklı gerekçelerle uygulamadan atılırsa referans olan şahıs da bundan etkilenebilir. Uygulamada isim ve kullanıcı adı değiştirme özelliği sadece bir defa kullanılabiliyor, sonrasında kalıcı olup değiştirilemiyor.  

Kayıtlar Biyometrik Veri Yerine Geçiyor

Ayşegül ŞENCAN: Clubhouse uygulaması neden kullanılmalı?

Şenol VATANSEVER: Uygulama üzerinde konuşulanların kaydını, ekran görüntüsünü alıp sosyal medyada paylaşmak direkt olarak özel hayatın            gizliliğini ifşa etmekten dolayı hapis cezasına sebep olabilir. Girişimciler başarı hikayelerini anlatmak için uygulamayı yoğun olarak kullanmaya başladılar. Boğaziçi olaylarını konuşmak için odalar açıldı. Sosyal medya sınırsız bir özgürlük alanı değildir. Kişilerin bu mecrada da normal hayatta konuştukları gibi konuşmaları, hakaret içeren söylemlerden kaçınmaları gerekiyor. Uygulamada herkese açık, sadece bağlantılarınıza açık ve sadece davet ettiğiniz kişilere açık olarak oda seçenekleri mevcut. Odaya katılım sağlandığında sadece dinleyici olarak kalınabilir ve konuşma mecburiyeti yoktur. Uygulamadan ticari anlamda kazanç sağlamak isteyen şirketler, ünlülerin odalarına sponsor olabiliyorlar. Bu sayede şirket direkt olarak hedef kitleye ulaşıp hızlı bir geri dönüş sağlamış oluyor. Uygulamanın faydalı tarafları daha fazla. Kullanıcılar farklı fikirleri görüp tartışma kültürü edinebiliyor. Kişilerin uygulamada kullanmış olduğu sesler biyometrik veri olarak kabul ediliyor. Biyometrik veri olarak kabul edilmesi, en uç noktada kişinin haberi olmadan bankacılıkta sesli komut sistemleriyle işlem yapma özelliğinin kullanılmasına kadar götürebilir. Clubhouse üreticileri odaların kaydının silindiğini ama odadaki herhangi bir şahıs hakkında şikâyet olduğu zaman o odaya ait kaydın silinmediğini ifade ediyorlar. Ses kayıtlarının nelere yol açabileceğini, nasıl kullanılabileceğini bilmiyoruz.

Yorumlar
SON DAKİKA HABERLERİ