TRAFİK PLATFORMU TOPLANTILARININ FAYDALARI

Trafik kazalarının önlenmesinde en önemli etkenlerden biri eğitim, diğeri etkin bir şekilde denetimin yapılması sonucunda suçlu olanlara hak ettikleri caydırıcı cezaların verilmesidir. Kazalar genellikle,alkollü, uykusuz araç kullanmaktan ve basit trafik kurallarının ihlal edilmesi nedeniyle ortaya çıkmaktadır. Dünyanın her yerinde insanlar, kendileri tarafından hayatlarını kolaylaştırmak için bulunmuş ve uygulanmakta olan trafik kurallarını az ya da çok ihlâl etmektedirler. Gelişmiş ülkelerde,  özellikle ölümlü trafik kazaları makul seviyelerde iken, bizde kural ihlalleri, dolayısıyla da trafik kazaları çok yüksek can ve mal kayıplarına yol açmaktadır.
Konya Trafik Platformu 30 Kasım 2006 yılında kurulmuş geçtiğimiz hafta 46. toplantısını Konya Polis Evi'nde düzenlenen, "Ağır taşıt kazaları ve güvenliği" gündem maddesi gerçekleştirmiştir.
Trafik Denetleme ve Bölge Şube Müdürlükleri tarafından hazırlanan sunumda, bilimsel araştırma ve sonuçları, istatistiki veriler, gelişmiş ülkelerdeki uygulamalar, mevzuat ve güncel gelişmeler paylaşılmıştır.Hakikaten çok yayarlı bilgi alış verişi olmuştur.Trafik Platformu Toplantılarının Faydaları karşılıklı fikir alış-verişi yapılarak en somut anlamda ortaya konmuştur.Ayrıca geleceğe yönelik hangi alanda çalışma yapılması gerektiği konusunda da ortak kararlar alınmıştır.
Konya şehir merkezi ve Bölge Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü sorumluluk alanlarında meydana gelen ağır taşıt kazalarının da derinlemesine kaza analizi metoduyla etüt edilerek katılımcılara sunulduğu toplantıda, ağır taşıtların karışacağı kazaların önlenebilmesi için ulaşım altyapısı, trafik eğitimi, yasalar ve denetim konularında hazırlanan güvenlik önerileri, alınan tavsiye kararlarıyla ilgili kurum ve kuruluşlara iletilmek üzere görüşülmüştür.Ayrıca ağır vasıta sürücüleri ile yapılan röportajlardan oluşan VTR katılımcılara izlettirilmiş,hakikaten sürücülerin bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu açıkça görülmüştür.
Toplantıya, Konya Büyükşehir Belediyesi Başkan Vekili Fatih Yılmaz,Konya Emniyet Müdürü Hüseyin Namal, Trafik Denetleme ve Bölge Şube Müdürleri, kurum temsilcileri,Köşe Yazarları,Öğretim Görevlileri  ve çok sayıda trafik gönülleri katılmıştır.Emniyet Müdürümüz ve  katılımcılardan söz isteyenler, sunum sonrasındaki konuşmaları ile toplantıya katkı sağlamışlardır.
Sunumların sonunda şahsıma verilen söz hakkı kısmında özet olarak bazı önerilerde bulundum:”Kural ihlallerini ve trafik kazalarını önlemek, temelde eğitim ve etkin bir şekilde denetimin yapılması sonucunda suçlu olanlara hak ettikleri caydırıcı cezaların verilmesi ile sağlanabilecektir.
Genel olarak trafik kazalarının azalması amaçlı olarak, konunun tam çözüme kavuşması için uyulması gereken trafik kurallarını öncelikle sürücülerimize çok iyi bir şekilde Öğretmeliyiz.Caydırıcı ceza imkanlarının zaman zaman güncellenmesinin yararlı olacağını düşünüyorum.Son dönemde hem eğitim-öğretim alanında ,hem de cezaların caydırıcı olarak düzenlenmesi konusunda çok önemsediğim adımlar atılmıştır.Bundan sonra da etkin denetim yaparak kurallara uymayanların cezalandırılması sağlanırsa,büyük oranda kazalarda azalmalar olacağını düşünüyorum.Ülkemizdeki bölünmüş yollarının, Ülkemizin tamamına eşit olarak yayılıp yapılmış olması, kameralardan araçların takip edilmesi, elektronik denetim imkanları v.b. özellikler denetim imkanını da kolaylaştırmaktadır.Okullarımızda tüm Öğrencilerimiz gereği gibi bilgili yetiştirilirlerse daha sonraki yıllarda sonuç alacağımız aşikardır.
Bu konuda Üniversite mezunu dayımın kendisi ile ilgili anlattığı bir örneği,  aydınlatıcı olacağını düşündüğüm için siz değerli katılımcılara aktarmak istiyorum.Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan dayım, görevli olarak 2000'li yıllarda Almanya da çalışmıştır.Yaz dönemi tatilinde Ülkemize dönerken,İsviçre de bulunan Alp dağları altındaki 17 km uzunluğundaki got hart tünelinde, bakıma alınıp gidiş-gelişin iptal edilip tünelin tek tarafının iki yönlü kullanıma açılması sonucu sollama yapılmayacak konumda iken, yaptığı hatalı sollamanın bedelini o dönemde 1.250 Mark ceza ödediğini, bir daha asla böyle bir hata yapmayacağını ifade etmiştir. Hakikaten bahse konu cezadan sonraki dönemlerde de hep bu cezayı hatırlayıp, hiç ceza almayacak güzellikte aracını kullanagelmiştir. Bazı eğitimlilerde yanlış yapabilmekte, ama cezaların caydırıcılığı ile kural tanımazlığın önüne geçilebilmektedir. Bu organizeyi yapan başta; Trafik Denetleme Şube Müdürü Tolga Özek bey'in şahsında tüm emeği geçenlere teşekkürler ediyorum.”  diyerek konuşmamı tamamladım.
Ayrıca;Bazı ülkelerde her kişinin kendi gelir durumuna göre cezalar düzenlenmektedir.Bence de doğru ve güzel bir uygulamadır.Mesela:1000 TL'lik bir ceza,aylık geliri 2000 TL olan biri için caydırıcı olmakla birlikte,geliri 100.000TL olan biri için caydırıcı olmamaktadır.Onun için hem para cezalarının caydırıcılığı,bunun mümkün olmadığı hususlarda ise araç kullanmaya getirilecek yasaklarla çözüm bulmanın yararlı olacağı aşikardır.Bahse konu cezaların alt ve üst limitleri yasal olarak belirlendikten sonra,şehir içinde Büyükşehir  Belediye Meclislerinin aktif rol alması ile daha kalıcı ve gerçekçi yerinden çözümler üretilebilir.
 Türkiye'de trafik kazaları, özellikle de ölümlü-yaralanmalı trafik kazaları normal sayılabilecek seviyenin çok üzerinde bulunmaktadır. Nedenlerine bakıldığında; trafikte bulunan insanların davranış özelliklerini etkileyen en önemli faktörün bilgisizlik olduğu; trafik kurallarını tam anlamıyla bilmedikleri, içselleştiremedikleri, davranışa dönüştürecek seviyede bilgi sahibi olmadıkları görülmektedir. Yapılan bilimsel açıklamalar  bu durumu açıkça göstermektedir.
Trafikte bulunan (sürücü, yaya, yolcu) insanlara trafik kurallarını; güvenli durma mesafesini, aşırı hızı, alkol 'ün, yorgun ve uykusuz araç kullanmanın kazalara yüksek oranlarda neden olduğu gerçeğini, insanlara doğru yöntemler kullanarak öğretmek gerekmektedir. Kazaların olmaması için her birimize düşen görevi en iyi şekilde yapmalıyız. Trafik kazalarının olmadığı günler temennisi ile sıhhat ve afiyetler dilerim.


Yazarın Diğer Yazıları