Songül KARAMAN
Songül KARAMAN
songulkaraman@yenikonya.com.tr

İLETİŞİMDE VERİMLİ OLABİLMEK

26 Mart 2022, C.tesi günü eklendi.

 

İletişim kendimizi ifade etme ve karşımızdakini anlama sanatıdır.Duygu ,düşünce ve isteklerimizi çeşitli yollarla karşımızdaki kişilerle paylaşmakta kullandığımız en önemli araçtır.İletişim bizlere birbirimizi anlama,kendimizi ifade etme,isteklerimizi anlatma gibi konularda kolaylıklar sağlar.

İletişim çeşitli yollarla sağlanır dedik.İletişime etki eden unsurlar sözcükler ,ses tonu ve beden dilidir.Sözcük seçiminde anlatmak istediğimiz konuyu çok üzün cümleler yerine kısa ama karışık olmayan bir tarzda sunmamız daha verimli olacaktır.Ses tonumuzu hitap edeceğimiz kişi ,topluluk ve konuya göre ayarlamamız gereklidir.Bir toplantı da sunum yapıyorsak ciddi daha tok yüksek olmayan bir ses tonu kullanmalıyız.Daha samimi ortamlarda kullandığımız ses tonu daha yumuşak ve esnek olabilmektedir.

Beden diline gelince bu çok geniş bir konudur.Jest ve mimiklerimizi de içine alan beden dili konuşmamızı tamamlayan en önemli faktördür.Kendi konuşmamızın yanında karşımızda kini dinlerken de beden dili büyük önem taşır.Örneğin birini dinlerken karşımızdaki kişiye bakmamak ,el kol hareketleriyle dikkat dağıtmak , yakınımızda ki nesnelerle oynamak bizim sıkıldığımızı ve iletişimden koptuğumuzu karşımızda ki kişinin anlamasına neden olacak ve aramızda ki iletişim bağı kopacaktır.İyi bir iletişim için öncelikle iyi bir dinleyici olmak gerektiğini unutmamalıyız. Bu karşılıklı iletişimlerde iki taraf içinde geçerli bir kuraldır.Çünkü karşı taraf bize ne anlatmak istiyor anlamadan istenilen karşılığı vermemizin imkansız olduğu gibi bizim anlattıklarımızı anlamayan birine de derdimizi anlatmamız imkansızdır.İyi dinlenmeli ki iyi bir dönüş yapılması sağlanmış olsun mantığını ilke edinmeliyiz.

Diğer önemli bir nokta da( sen) dili yerine( ben) dili kullanımıdır.Bu dilin kullanımının bize sağlayacağı faydalar bizi karşımızda ki kişiyi düşünmeye yönlendirme,kendini suçlayıcı tavırlardan uzaklaştırma ,duygularını net olarak ortaya koyma fırsatı sunar .Örneğin ;Bir anne ödevlerini tamamlamayan çocuğuna , sen yine mi ödevlerini yapmadın zayıf alırsan karışmam diyerek iletişime geçerse çocuk da kendini savunmaya geçecek ve tepkisel yaklaşım içine girecektir .Burada anne ben dilini kullanımını benimserse daha yumuşak bir üslup oluşacaktır. Anne çocuğa ödevlerini yapmaman ve sonuç olarak da notlarının zayıf notlarının zayıf olması beni çok üzüyor.Bunda benimde payım olabilir diye konuşursa çocuk bu yumuşak tavır karşısında hırçınlığı bırakıp düşünmeye yönelecek ve çözüm yolları aramaya başlayacaktır.

İletişimi olumlu ve olumsuz etkileyen faktörleri ne kadar iyi bilirsek o kadar başarılı bir iletişim kurarız.Olumlu faktörler arasında dile getireceklerimiz ;Empati kurabilme,dikkatini karşı tarafa verme ,göz teması kurma,gülümseme,ben dili kullanımıdır. Olumsuz faktörler olarak ;Emir veren bir tarzda konuşma,tehditkar alaycı ve suçlayıcı kelimeler kullanma,lakap takma ,karşımızdakinin sözünü kesme ve sen dili kullanımı sayılabilir.

Görüldüğü gibi iletişimde dinlenmek de dinlemek de bizim elimizde olan anahtar yönlerdir.Temelde dikkat edilecek nokta iletişimi iyi yönlendirme doğru zamanlama uygun tarzı kullanma ve etkileşimden verim elde etmektir.Karşımızda ki kişiye sesimizi duyurmak için bağırmaya değil doğru yolu takip etmeye ihtiyacımız var .Bunu sağladığımızda beni duyuyor musun demenize gerek kalmaz, zaten ilettiğiniz her mesaj yerine ulaşmış demektir. Unutmamalıyız ki İletişim varsa yaşam var demektir.

 

 

Yorumlar
Personel Alımı ve Diğer İlanlar için Tıklayınız
SON DAKİKA HABERLERİ