EN UZUN YOLCU TRENİ

Anadolu'daki demiryolu tarihi 23 Eylül 1856 yılında ilk demiryolu hattı olan 130 km'lik İzmir- Aydın hattının bir İngiliz firmasının ilk kazmayı vurmasıyla başlar. İmtiyaz İzmir Valisi Mustafa Paşa zamanında, 1857 yılında "İzmir'den Aydın'a Osmanlı Demiryolu" kumpanyasına devredilmiştir.

Böylece Anadolu topraklarındaki ilk demiryolu hattı olan 130 km'lik bu hat 10 yıl süren bir çalışmayla 1866 yılında Sultan Abdülaziz zamanında tamamlanır.24 Mayıs 1924 tarihinde çıkarılan 506 sayılı Kanun ile devletleştirilmeye başlanmış ve Anadolu - Bağdat Demiryolları Müdüriyeti Umumiyesi adı ile yapılandırılmıştır.

31 Mayıs 1927 tarih ve 1042 Sayılı Kanun'la Devlet Demiryolları ve Limanları İdare-i Umumiyesi adını almıştır.1953 yılına kadar katma bütçeli bir devlet idaresi şeklinde yönetilen kuruluş, 29 Temmuz 1953 tarihli 6186 Sayılı Kanun ile "Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi (TCDD)" adı altında Kamu İktisadi Devlet Teşekkülü haline getirilmiştir.

27 Nisan 1991 günü Belçika'da Ghent-Ostend arasında çalışan 70 vagonluk katar, tarih boyunca çalışan en uzun yolcu trenidir. Bir elektrikli lokomotifin çektiği bu trenin toplam ağırlığı 2.786 tondu ve katarın uzunluğu 1.732 m.yi buluyordu. Bu tren 62 km.'lik mesafeyi 1 saat, 11 dakika, 5saniyede almıştı.

Günümüze dek yapılan en büyük yük vagonu 1981 yılı martında Almanya'daki Krupp tesislerinde bir Amerikan demiryolu şirketi için üretilen 807 ton kapasiteli, 336 ton ağırlığındaki Schnabeldir. 36 dingili olan bu vagon 92 m.uzunluğundaydı.

Dünyada hiç durmadan en uzun mesafeyi kateden tren Birleşik Amerika'da, Amtrak şirketinin Silver Meteor (Gümüş Göktaşı) adı verilen trendir. Bu tren, New York City ile Miami arasındaki 2.216 km.'lik hattın Richmond-jackson -ville arasında kalan tam 1.600 km.'lik bölümünü hiç durmadan katetmektedir.

En uzun demiryolu hattı ağı olan ülke 187.000 km.ile Birleşik Amerika'dır.Deniz yüzeyinden en yüksekteki demiryolu hattı, Peru'da, La Cima'daki denizden 4.817 m. yükseklikteki hattır.Deniz yüzeyinin en alt düzeyindeki tren hattı ise, Japonya'da, Honsu ile Hokkaido Adaları arasını deniz yüzeyinin 240 m. altından geçerek uzayıp giden 53.850 km. uzunluğundaki Seikan Tüneli'dir.

En dik demiryolu hattı ise Eransa'daChedde ile Servoz arasındaki Chamonix arasındaki, diklik oranı 1:11 olan hattır.Avustralya'da, Nullarbor ovasını dümdüz olarak baştan sona kateden tren yolu, 478 km. boyunca hiç sağa, sola dönmeden dümdüz devam etmektedir. Atlasa bakarak bu hattı haritada da görmek mümkündür.

Standart rayların en genişi İspanya, Hindistan Pakistan, Banglades, Sri Lanka, Arjantin ve Şili'de kullanılan 1,676 m. genişliğindeki hatlardır. Oysa birçok ülkede standart ray olarak 1,435 m. genişliğindeki hatlar kabul edilmiştir.

Türkiye'mi? Son zamanlarda hızlı trenle hızla kalkınıyoruz efendim.

Selam ve dua ile…


Yazarın Diğer Yazıları