SÜTKARDEŞ

Son zamanlarda bir sütkardeşliği mevzuatı sürüp gidiyor. Birileri ısrar ediyor, birileri de “olmaz böyle şey” diyor. Geçmişten gelen sosyal kültürümüz dahil olmak üzere, din kültürümüzle birlikte bugüne kadar yaşanmayan veya yaşanmak istenmeyen bu inancımız, bugünlerde hayli tartışılır oldu.

Hatta bazı meşhur kalemler, konuya muhatap olan kişi veya kurumlara göndermelerde bulunup, bunun önüne geçilmesi istendi. Maksat bu çorbada bir de benim tuzum olsun babından değil de, meselenin özü nedir diye din kültürümüze müracaat ettim.

Malum anne sütü, bebekler için en değerli ve hatta vazgeçilmez bir besin kaynağıdır. Bu konu asla tartışılamaz bile… İtirazlar işin burasında değil… Gelecek yıllarda sütkardeşliğinden doğabilecek sorunlarda… Ki, bu sorunun en büyük kaynağı da sütkardeşlerin bilmeden, farkına varmadan yapabilecekleri evlilikler…

Nedeni ise aynı kadından emen oğlan ile kız, sütbabaları başka olsa ve başka yıllarda emmiş olsalar bile, birbiri ile ve birbirlerinin çocukları ve torunları ile evlenemiyorlar. Yani bu evlilik caiz olmadığı gibi tavizi bile yoktur. Erkeğe süt itibariyle haram olanlarsa şöyle sıralanıyor:

“Sütanası, Süt büyük anaları, Sütkızı, sütoğlunun ve sütkızının kızları, Süt bacısı, Süt bacısının ve süt biraderinin kızları, Süt halası, Süt teyzesi...”

Kur'ân-ı Kerim'de çocuğun kendi annesinden veya başka bir kadından süt emmesiyle ilgili çeşitli âyetler vardır. Bunlardan bazıları şunlardır:

1. "Sizi emziren analarınız ve süt cihetinden kız kardeşleriniz (size haram kılındı)” [en-Nisâ, 4/23]
2. Emzirmeyi tam yapmak isteyen için anneler çocuklarını tam iki yıl emzirirler" [el-Bakara, 2/233]
3. "Çocuklarınıza sütanne istemenizde, bir sakınca yoktur" [el-Bakara, 2/233]
4. "Boşadığınız karılarınız kendisinden olan çocuklarınızı emzirirlerse, onlara ücretlerini verin. Bu mevzuda birbirinize danışarak hareket edin. Eğer güçlük meydana gelirse, çocuğu başka bir kadın emzirecektir" [et-Talâk, 65/6]
5. "Kıyametin koptuğunu göreceğiniz gün emzikli her kadın emzirdiğini unutup geçer" [el-Hac, 22/2]
6. "Biz Musa'nın annesine; ‘Onu emzir, sana ona ait bir tehlike gelince, kendisini denize bırak; korkma, kederlenme. Çünkü biz onu yine sana geri döndüreceğiz. Hem onu peygamberlerden biri de yapacağız ’diye vahyettik" [el-Kasas, 28/7]
7. "Biz daha önce ona (Musa 'ya) sütanaların sütünü emmeyi haram kılmıştık" [el-Kasas, 28/12]

Hülasa; Süt emenin nefsi süt emzirenin nesline haram olmaktadır. Ancak süt emen çocuğun daha sonra doğabilecek çocukları dışında diğer nesep hısımları ile süt emziren kadının nesep veya sıhrî hısımları arasında bir akrabalık meydana gelmektedir.

Kısaca; süt emen çocuğun nesepten kardeşleri ile süt emziren kadının nesepten çocukları arasında bir evlenme engeli doğmaz. Çünkü onlar aynı kadından süt emmedikleri için, fizik ve biyolojik yapılarında ortak cüz söz konusu değildir.

Selam ve dua ile…


Yazarın Diğer Yazıları