Konya raylarla geleceğe taşınacak
Stresten Nasıl Kurtuluruz?
Efsanelerin Yemişi
Göztepe’nin Hesaplarını Tunahan Bozdu
Linç Edilen Hekim ve Sessiz Çoğunluğun Feryadı
Teknolojinin Bizden Aldıkları
SÖZLERDE KENDİMİZİ ARAMAK
MALAZGİRT ZAFERİNİ KUTLAMAYI HAK EDİYOR MUYUZ?
Laik hutbe verelim
Kripto para piyasaları bir oyun alanı değildir
İNSAN İÇİN ANCAK ÇALIŞTIĞININ KARŞILIĞI VARDIR
Sessiz Kalabalıklar: Modern Hayatta Yalnızlık
ASIRLIK ÇINAR ALTINDA AKŞEHİR
İç sahada alınan net galibiyet
Rakamlarla Otomobil Piyasası
ERİNMEDEN
BASIN DİLİ
Çok yönlü bazı insanlar vardır ki bazen toplumlar sadece bir yönünü bilirler ve o yönle onu tanırlar. Oysaki o kişinin olumlu veya olumsuz başka özellikleri de vardır. Türk toplumunda daha çok yazdığı Fîzilâli'l-Kur'an adlı tefsir kitabıyla tanınan Seyyid Kutub'un edebiyatçı ve şairlik yönü çok bilinmez. Doğrusu bir Arap edebiyatı akademisyeni olarak ben de bu yönünü pek bilmiyordum. Ne yazık ki öğrencisi olduğumuz 80'li yıllarda savunduğu bazı düşünceler kimilerince "radikal” görülüp "sakıncalı” sayılıyordu. Okuduğumuz Arap edebiyatı tarihi kitaplarında onun ismine yer verilmiyordu. Böyle bir ortamda öğrenim gören biri olarak ister istemez etkilenmiştik. Ne yazık ki Arap toplumunda da benzer bir durum var. Arap edebiyatı kitaplarında ona yer verilmiyor.
Lisans dersi olarak verdiğim Modern Arap edebiyatı dersinde pek çok Arap şahsiyetini anlatıyorum. 1988 yılında kendisine Nobel edebiyatı ödülü verilen ilk "Müslüman” yazar Necîb Mahfûz'un toplumsal gerçekçi romanları üzerine doktora tezi yaparken yazarın bu alandaki ilk eseri olan el-Kahiretu'l-Cedîde/Yeni Kahire üzerine eleştiri kaleme aldığını görmüştüm. Bu zihnimde yer edinmişti. Daha sonraki yıllarda bir yerde bir şiirine rastladım. Gerçekten çok duygu yüklü bir şiirdi. Şiirsel kalite olarak ritmi ve derinliği yüksek bu şiir yüreğime hitap etmişti. Lisans öğrencilerine okuttuğum Modern Arap edebiyatı kitabımın ikinci baskısında ona da yer vermem gerektiğini düşündüm.
1906'da Mısır'da Asyut'a bağlı bir köyde dünyaya geldi. Kahire Daru'l-ʿulûm Fakültesi'nden mezun oldu. Bir süre el-Ahram gazetesinde çalışan Kutup, öğretmenlik ve sanat danışmanlığı görevlerinde bulundu.
1948-1951 yılları arasında Amerika'da eğitim programları alanında araştırma yaptı. 1940'lı yılların ikinci yarısına kadar süren fikir ve yazı hayatının ilk dönemindeki eserlerini çoğunlukla şiir, hikâye, roman, makale ve edebiyat eleştirileri teşkil eder. Daha sonra Seyyid Kutub'un fikrî hayatında yeni bir süreç başlamış, bu dönemde başta hocası Abbas Mahmûd el-Akkād olmak üzere Tâhâ Hüseyin, Muhammed Hüseyin Heykel, Tevfîk el-Hakîm ve Ahmed Emîn gibi Mısırlı aydınlarla birlikte Seyyid Kutub'un da dinî konulara ilgisi artmıştır.
1953 yılında istifa ederek İhvanu'l-Muslimîn teşkilatına katıldı. Davet biriminin başkanlığının yanı sıra 1953-1954 yılları arasında İhvanu'l-Muslimin Dergisi'nin yönetimini üstlendi. Bu dönemde Mısır'da başlatılan sekülerleşme faaliyetleri Kutub'un tepkisini çekmiş, başlangıçta desteklediği Hür Subaylar'ı sert bir dille eleştirmesine yol açmıştır
Edebiyat eleştirisi, şiir ve İslam düşüncesi alanlarında 29 eser geride bırakan Kutub'un Öne çıkan eserleri şunlardır: en-Nakdu'l-Edebî, Usûluhu ve Menahicuhu (araştırma), el-Medînetu'l-Meshûra (roman 1946), Eşvâk (roman 1947), eş-Şâti'u'l-Mechûl (şiir), Hulmu'l-Fecr (şiir), Kâfiletu'r-Rakîk (şiir). Onun Türkiye'de en çok bilinen eseri, "Fî Zilâli'l-Kur'ân” adlı tefsir kitabıdır. Bir edebiyatçı kimliğiyle Kur'an-ı Kerim'i edebi yaklaşımla yorumlamıştır.
Kutub'un şiirleri genellikle insan ve toplum merkezlidir. Şiirlerinde hiciv, medih, fahr gibi temalara yer vermediği gibi insanın cinsel dürtülerini harekete geçiren gazellerden de uzak durmuştur. Mersiye türü şiirlere de çok az yer vermiştir. Vatan sevgisi ve özlemi, insan tabiatı, doğa ve İslam toplumun çektiği sıkıntılar, zulme başkaldırı Seyyid Kutub'un şiirlerinde yer verdiği konuların başında gelmektedir.
İçinde bulunduğu çevreyi, ortamı çok iyi gözlemleyen Seyyid Kutub'un bizde Cahit Sıtki Tarancı'nın "Otuzbeş Yaş” şiirini andıran, ilerleyen yaşın getirdiği hüzünle karışık duygu yüklü şiirlerinden birine şu örneği verebiliriz:
Aşırı kederden dönemez durumda
Ne rüzgâr eski rüzgâr
Sesini içinde gizlemekte
Ne kuşlar eski namelerini söylemede
Bitkin ve perişan bir vaziyette
Ne insanlar eski umutlarında
Ümitsizlikler içinde
Hazana erdi ömrümüz ah!
Yaklaştı sonumuz eyvah!
ASIRLIK ÇINAR ALTINDA AKŞEHİR
GAZZE KONUSUNDA DURUŞUMUZ NASIL OLMALI
TÜRKLERDEN ÇOK BATILILARIN İLGİ GÖSTERDİĞİ BİR MÜSLÜMAN TÜRK BİLGİNİ İBNİ SİNA
15 TEMMUZA NASIL GELDİK
İSLAM TOPLUMUNUN TEMEL AYRIŞMA NOKTALARINDA BİRLEŞTİRİCİ BİR ŞAHSİYET HASAN el-BENNÂ
KAHİREDEN SEMERKANDA İLİM KÖPRÜSÜNDE BİR GÜZEL İNSAN İBN HACER el-ASKALANÎ
İSRAİL İRAN ÇATIŞMASINA DAİR BİRKAÇ SÖZ
İSLAM KÜLTÜR VE EDEBİYATINDA SEYAHATLER ÜZERİNE KISA BİR SEYAHAT 3
İslam Kültür ve Edebiyatında Seyahatler Üzerine Kısa Bir Seyahat 2
İSLAM KÜLTÜR VE EDEBİYATINDA SEYAHATLER ÜZERİNE KISA BİR SEYAHAT 1